-
VET HUUUUUT, MKB!!!!!!!!!!! Gör det nu inte till en prestigefråga också!
Posted on December 2nd, 2008 41 commentsMKB må ha rätt att vräka folk för att frigöra lägenheter till folk som behöver bostad. Vilket i sig kan ses som ett gott syfte! Om nu den som förfogar över lägenheten faktiskt inte behöver den – men vem avgör det behovet. Jo, det gör tydligen MKB och hyresnämnden. Godtyckligt! Eftersom det är ett rigit företag med byråkratiska regler(?) saknar MKB tydligen förmåga att göra individuell prövning om varför en lägenhet står tom i peridoer. Må du inte bli sjuk eller åka utomlands utan att ansöka om detta hos allmännyttan först. Eller bo hos någon annan hyresvärd!! Newsec? Kackerlackor som kackerlackor.
Frågan kvarstår vem som betalar för MKB´s snokande bland sina hyresgäster?
Ur SDS artikel:
“Här är de viktigaste punkterna i MKB:s bevisning mot den sjuka kvinnan:1 Elförbrukningen i lägenheten har varit väldigt låg.
2 MKB-personal har tagit bilder på ett tomt kyl- och toalettskåp i lägenheten.
3 MKB har vid upprepade tillfällen ringt på den 69-åriga kvinnans dörr. Kvinnan har, enligt dottern, inte öppnat av rädsla.
4 MKB har sedan våren 2007 spanat och gjort noteringar om vilka som besöker lägenheten.”
Bra att Sydsvenskan ifrågasätter inhumant agerande mot personer som är i klart underläge!!! Ärendet har blivit en landsplåga, flera tidningar rapporterade om det igår. Svenska Dagbladet hjälper flitigt till uppifrån Stockholm!!! MKB´s “representant” har även tejpat igen den cancersjuka kvinnans dörr för att bevisa att hon inte använder lägenheten.
Tejptrickets härkomst är nästan det mest intressanta:
“Det är en klassiker i branschen, säger MKB:s juridiska samordnare Bernt Waldermansson” enligt SDS/Svd. Kan man ana en stolthet i rösten???? Listig räka den där Waldemarsson! Men det tycks dock inte bloggaren Pidde hålla med om… HÄR. MKB´s juridiske samordnare har lärt sig använda spiontejp från TV-serien Perry Mason!!! Vilket bevisar att TV-tittande KAN vara skadligt! Man kan bli juridisk samordnare på ett “allmännyttigt” bostadsbolag..! MKB kan förståss bedriva sin kompetenstveckling av personalen som de vill.
SDS redovisar MBK:s logg över tejpad lägenhet över vilken det jurdiska samordnaren går ed:
“3 september 2008. Jag sätter första gången tejp på dörren. Den är inåtgående.
5 september. Det ligger post innanför dörren. Tejpen är bruten. Jag tejpar dörren på nytt och avläser elen.
9 september. Ingen post. Tejpen är obruten.
15 september. Tejpen är obruten.
16 september. Ingen post. Tejpen är kvar.
18 september. Ingen post. Tejpen är bruten. Jag tejpar på nytt.
19 september. Post innanför dörren. Tejpen obruten. Jag läser av elen i källaren.
25 september. Post innanför dörren. Obruten tejp.
26 september. Post och tejp borta. Jag tejpar på nytt.
2 oktober. Tejpen är bruten. Jag upplever att man har upptäckt tejpbiten och flyttar den. ”Ha, ha ha Vad gör man inte med en examen i juridik…. Leka med spiontejp! Och vad är det som samordnas egentligen – posten och tejpen? Eller är det bostadsbolagets kundtrakasserierna som samordnas och administreras i loggböcker???
Det framgår inte om de sjuka kvinnan har en alternativ bostad – annat än sjukhuset och utomlands (men där får hon kanske inte tillgång till vård om hon är skriven i Sverige?). Hur tänker MKB här? Som en sjukvårdspolitiker? DVS INTE ALLS – eller så skiter de i sitt uppdrag som “nyttiga i allmänhet”???
Kanske har detta fall nu blivit en prestigefråga för de ansvariga vid MKB? Klart det har – har man drivit det så här långt och fått media på sig… För sent att backa, Nu skall det till varje pris bevisas att de har rätt – dvs sätta dit hyresgästen ifråga för att visa media och omvärlden – hur den sjuka damen misskött sig totalt(!) och att MKB haft “rätt” hela tiden. Eller hur? Vaddå, etik och moral???? MKB har ju lagen i ryggen -därför skall hon ut på gatan! Jag säger det igen – hade jag varit damens släkting hade jag polisanmält MKB för förföljelse och trakasserier! De har väl också lagen i ryggen – trakasserier och kränkning. Bevisningen torde vara enkel: det finns ju loggböcker(!) och Perry Mason själv “erkänner” ju inför bl a Sydsvenskan. FYYYYY vilka metoder! EON kanske också bör kollas upp?
Och igen: vad kostar denna häxjakt på MKB´s egna kunder???
VEM SOM BETALAR FÖR ATT SPIONTRAMSET KOMMER UPP I HYRESNÄMNDEN VET VI ALLA REDAN – DET GÖR DU OCH JAG!
Hoppas någon duktig advokat förbarmar sig och vill hjälpa till genom att ta sig an den aktuella damens fall !!!!!! ???????
Byggblasket undrar också hur andra bostadsföretag gör – berätta gärna!
Fler blogginlägg:
Bo i egennyttan (Ystads Allehanda – Bloggledaren)
Spiontejp (Gester… med ord)
MKB´s stalkersåpa del 3 (Henkes Blogg – del 1 och 2 ur stalkersåpan finns också med på bloggen)
MKB – Ilmar, sparka VDn..!! (Pidde, igen med nytt inlägg)
Det enda hopp som finns är hopplösheten (Mitt i nyllet)41 responses to “VET HUUUUUT, MKB!!!!!!!!!!! Gör det nu inte till en prestigefråga också!”

-
fy för f som man jagar gamla ock sjuka det är väl någon som är ute efter lägenheten på m k b det verkar så att man skulle tro att stasi har flytat till sverge ock att e-on lämnar utt uppgifter om en är inte alls ovanligt ock dom för hets jakt på kunder som kollar sina el -räkningar ock om kunden bestride så börjar hetsjakten på kunden ock då börjar e-on med att straffa kunden på olika sätt har själv erfarenheter av e-on underätelse dom spanar på kunder ock trakar kunder
-
Vad handlar det hela egentligen om? Jag minns när min mor fick MS då tog det flera år innan hon fick en diagnos. Under tiden hade hon kortare/längre sjukhus/vårdboende mellan skoven. Kan man bli vräkt för att man är sjuk i sverige år 2008 ???
-
Hemtjänstarbetaren December 3rd, 2008 at 07:49
Det är väldigt många som har lägenheter som aldrig använts, det är bra att fastighetsbolaget tar tag i detta så bostadsbristen minskar. Även om hon betalar hyran så är det ju bättre att någon behövande får lägenheten då hon uppenbarligen inte nyttjar den. Hon sover ju i andra lägenheter.
För övrigt bör bostadsbidragen till pensionärer ses över, jag vet flera som bor i 3:or, 4:or och ännu större lägenheter bara för att staten betalar mellanskillnaden i hyra, de hade egentligen bara behövt en etta.
-
Byggblasket December 3rd, 2008 at 08:12
Vem ärenden går hemtjänsten- egentligen?? Hur är er kundsyn?
Uppenbarligen skall alla andra utom den ensklilde hyresgästen få avgöra dennes behov, trygghet etc?Men du har säkert rätt i sak och var och en får ha sin åsikt!!!
Dessutom i nio fall av tio kanske även MKB gör rätt i att vräka? Jag ror att dessa nio fall inte hamnar i media därför att det är så uppenbart att hyresvärden ar rätt – kanske inte ens hyresgästen anser det lönt att “bråka” om det. Men är det rätt av en hyresvärd att förfölja sina kunder på detta sätt i syfte att skaffa bevis i ett ärende man själv skapar? Är det överhuvudtaget lagligt att trakassera en person på det vis som skett? Får man inte ha ett hem att landa i mellan sjukhusvistelserna?
Och om vi pratar om resurser hade dessa kanske kunnat användas till upprustning av bostäder och nybygge istället?
-
Jan Larsson December 3rd, 2008 at 08:47
Detta är en ren skandal! Enligt uppgift betalar vederbörande hyran, utgör inte ett störande element, utan vistas bara för liten tidsrymd i sin egen bostad (enligt MKB:s “detektiver”)! Det finns ju så många advokater, som har ett blödande hjärta för samhällsparasiter, finns det då inte en enda advokat, som kan skänka denna stackars kvinna en hjälpande hand? Det hela liknar ett ordentligt fall av ofredande och/eller hemfridsbrott och borde undersökas av rättväsendet!
-
Lars G December 3rd, 2008 at 09:03
Kvinnan är långa tider på sjukhus eller bor utomlands. Lägenheten lär ju fungera som en bidragscentral. Få vård i Sverige, åk till hemlandet där i mellan men för att kunna få bidrag från Sverige måste hon ha en adress här.
Vi är lurade än en gång.
Man kommer väl ihåg hur det var när det blev krig i Libanon. -
buuhuuu December 3rd, 2008 at 09:39
Det är ju rätt. Finns mångaandra som behöver den bättre… Säger som Lars G, den fungerar som bidragscentral…
-
Magnus. December 3rd, 2008 at 09:48
Genom att försegla lägenhetsdörren med genomskinlig tejp…
En klassiker i branschen.Ursäkta mig.
1) Det finns fler än ni som kan få tag i sådan tejp för att få det att se ut som om dörren inte öppnats.
2) Det enda man vet är att tejpen är bruten.
3) Man vet inte om personen/personerna har lämnat eller gått in i lägenheten eller orsaken till värför vederbörande gjort/inte gjort det.
Dessutom måste jag hålla med:
Vem vill bo granne med en mäniska som håller sig för sig själv och inte ställer till problem för andra?Inte vill jag vara granne med någon som betalar sin hyra och som gör rätt för sig.
Och att hon inte är frisk det är väl helt och hållet hennes eget fel?
Ponera nu att det inte finns något fel i det som MKB håller på med:
Då hoppas jag att de utför samma undersökningar på de som arbetar i företaget eller som är närstående till dem och som bor i kedjan.
Dock förstår jag inte varför kvinnan inte har maskiner och dylikt ståendes dygnet om så hon kommer upp i normal förbrukning av el.
-
Om det här blir modellen. att en person som är långtidssjuk skall kunna vräkas för att denna inte är tillräckligt i sin bostad enligt någon, hemtjänsten, Lars G eller bostadsföretaget, vart skall denna perosn ta vägen efter ev tillfrisknande?
Under mina föräldrars sjukdom ocvh sedan bortgång, tog jag tjänstledigt från mitt arbete och bodde på annan ort under 5 månader för att ta hand om dem. Kanske borde jag ha blivit vräkt för att jag inte bodde tillräckligt? anledningen var ju att det inte fanns möjlighet att få annat boende för mina föräldrar föränn om 1 år och då var de bortgångna, och den hemtjänst som fanns att tillgå räckte inte. De hittade min mor liggande på golvet, där hon legat i 7 timmar och det hade varit hennes verklighet under hennes väg mot döden om jag inte hade varit där.NEEEEEJ är det en så fruktansvärt inhuman värld ni eftersträvar????!!!!
-
Jan Wester December 3rd, 2008 at 09:52
Problemet är ju att dessa amatördeckare i fastighetsbolaget inte verkar kunna logiskt tänkande. Det verkar mer handla om att sätta upp konspirationsteorier. Något som är fullständigt acceptabelt när det gäller folket men aldrig när det gäller maktelit och överhet.
Mellan 3 sept och 25 sept säger bolaget att ingen befunnit sig i lägenheten då tejpen varit obruten. Är detta olagligt? Får man alltså inte vara bortrest i tre veckor? Om jag alltså är på semester i fyra veckor utomlands så ligger jag riktigt illa till för att bli beskylld för att inte bo i lägenheten? Är man på. sjukhus lär man inte kunna vara i lägenheten samtidigt. Ur rättssäkerhetssynpunkt håller inte denna amatörmässiga bevisning och fallet borde överhuvudtaget aldrig tas upp nånstans! -
Mkb:s Bernt Waldemarsson var väl ombudsman på Hyresgästföreningen en gång i tiden. Nu har han sålt sig till makten.
-
Mats.E December 3rd, 2008 at 10:09
Jag tänker på att det finns jättemånga lägenheter som är uthyrda till företag, som övernattningslägenheter eller som tillfälligt boende för anställda eller konsulter från utlandet kanske.
De borde vara nästa mål för bostadsbolagen. Och lätta mål eftersom de vet vilka lägenheter som hyrs av företag.
Å andra sidan kan man tycka att det inte skulle spela någon roll så länge hyran betals och lägenheten inte missköts. -
Jaha, vad spelar det för roll om hon bor hos sina barn & barnbarn utomlands långa perioder? Handlar det bidragsfusk så får man göra en polisanmälan och ta saken den vägen. Det blir ju helt j.a tokigt om bostadsbolagen agerar polis och t-r-o-r att kvinnan egentligen inte bor där.
En åklagare skulle se till hela bilden, ha befogenhet att begära in sjukjournaler, flygbiljetter etc och vilket skulle ge en mer korrekt bild än bostadsbolaget tejpning. Pinsamt.
-
utlandssvenska December 3rd, 2008 at 10:18
Hander sant har i SVERIGE???!!!
Var och en kan med en historisk tillbakablick eller geografisk utblick konstatera vad det har paminner om…
Oavsett vad, sa ar det vanvett…
-
Det är tydligen inte bara MBK som har en diskutabel människosyn. Även “hemtjänstarbetare kan ha det märker jag.
Som vanligt i sossesverige, nån annan ska bestämma över dig och vad du tycker och gör..
Kan parera h-arbetaren ovan inlägg med att min mor har genom hemtjänsten blivit av med unika klockor, gammalt dyrbart porslin och 14 st silverskedar. Hittills…..
Vi har räknat och vi har fotograferat hela lägenheten vid inflyttning. -
Byggblasket December 3rd, 2008 at 10:30
Uppenbarligen ett känslomässigt laddat ämne – detta. Jag modererar era kommentarer så snart jag kan. Ursäkta ev dröjsmål.
Detta är ju egentligen inte Byggblaskets huvudsakliga område men jag blev bara så j-la f-rbannat. Vem som har rätt i sak vet vi andra kanske inte. Kanske “skyddar” MKB också sin hyresgäst genom att inte berätta alla detaljer om denne för media? Vad vet vi andra. Bara Perry Mason själv och hyresgästen vet hela sanningen – deras egen sanning.Jag undrar ändå – liskom Lasse ovan – hur långt ett bostadsbolag får gå, vilka metoder som är tillåtna och vilka mandat man har att bedriva spaning och – om antydan om bidragsfusk stämmer – ta över bedrägerirotelns ansvar!
Kommentera på – jag själv går vidare till mitt “ansvarsområde” – att Veta Hut…. !
-
Per-Gunnar Andersson December 3rd, 2008 at 11:25
MKB är en socialdemokratisk skapelse med socialdemokratisk styrning. MKB har bland annat utmärkte sig genom sina “svarta listor” över hyresgäster.
Hela “bossväldet” inom MKB började redan på 50-talet; människor som inte passade in i “bossarnas” föreställningsvärld utsattes för förtal och allmänna trakasserier.
Det som nu har hänt är bara ytterligare ett uttryck för den ruggiga mentaliteten inom MKB; såväl inom ledningen som hos tjänstemännen. -
artikeln, och händelserna bakom, är vansinniga.
oavsett om kvinnan sover hos sina barn, är rädd för att öppna dörren eller föredrar värmeljus och en bok framför tv och playstation, så betalar hon hyran. hon sköter sig och hon är skriven på adressen.
vad mer kan egentligen begäras? alla i Sverige måste vara folkbokförda på en adress och alla har rätt till ett hem. varför inte denna kvinna? varför ska hon ens behöva försvara vad hon gör med sin tid?det låter snarare, i mina konspiratoriska öron, som om kvinnan sitter på en fin lägenhet som någon annan vill åt. jag gissar att det är knappast någon nergången kackerlackslägenhet i Rosengård som de tejpar dörren på.
-
Anes T December 3rd, 2008 at 11:37
Detta får en att skratta. Vilken bevisning? Vad bevisar det? Det bevisar bara att MKB betalar detektivarbete medan deras lägenheter förfaller och luktar skit. Kök på Augustenborgs lägenheter är det samma sedan 1945 när husen byggdes. Inte ens i Polen och Ryssland har de så gamla kök i sina lägenheter. Mina farmor bor också i en MKB´s lägenhet. Hon är skriven i Sverige och bor 3 månader under sommaren i Bosnien. Helt lagligt får hon vistas utanför Sverige utan att behöva redovisa nåt tex. till försäkringskassan. Hon kommer ofta till oss och sover över hos oss. Detta pga. min syster som är 5 år. Hon har hamnat flera gånger på sjukhuset under de sista 3 åren och oftast läggat där i minst 1 månad. Varje gång hon åker till Bosnien tommer hon kyllskåpet. Hon åker oftast från slutet av juni till slutet av september. Så i hennes fall, skulle de också hittat tom kyllskåp eller att dörren inte öppnas. Jag brukar själv kolla hennes post under sommaren. Hon får sin mat hemlevererad av hemtjänst via Malmö kommun. Hon laggar inte nåt själv och förbrukar därför ca 100-120 kwh per månad. Varför så lite? Därför att hon är sparsam och har energisnåla lampor. Hon har en gammal 28 tums TV som ofta är sönder. Hon har haft inbrott och öppnar aldrig dörren till någon sedan hennes vännina blivit rånad från en kille som bara vill dricka lite vatten men kom in och tog vänninas pengar. Därför har MKB själva låst ytterdörren och gjort att ingen behörig och utan nyckel kan komma in. Så varför skulle hon så gammal öppna till oss. Hon vet att vi kommer in och öppnar själva samtidigt som hon vill inte betala TV licencen eftersom hon lurades göra det för 2 år sedan fast att hennes TV varit sönder.
Så vad bevisar deras bevis? Inget eller ju, att MKB är idioter och borde läras en läxa av Malmö politiker vad är deras uppgift. Att se till att man inte måste riva deras hus om 20 år pga. ingen underhåll. Sist fick de 30000 i bonus var för att de sparat på underhålla. Att pengar lockar visar också att det är omöjligt att få tag på de, de svarar aldrig för att de veta att det kostar pengar. Om de väl måste, då gör de allt möjligt och lagar 40 år gamla kranar för att skippa betala nåt och gå miste om bonusar.
Jag tycker att efter detta finns det ingen mening med MKB och att ett nytt bolag borde ta över allmännyttiga lägenheter.
-
Bojkotta Stasi-MKB nu!!! Sådana här fasoner får inte förekomma i Sverige. Vart är samhället på väg egentligen? Man blir både arg och ledsen.
Snokande fasoner som i ryssland eller DDR, jag öppnar själv aldrig dörren om jag inte vet vem som ska komma.
Det spekuleras bland vissa att kvinnan är invandrare och bor utomlands etc, det är möjligt men det förändrar egentligen inget i sak. Är det frågan om något bidragsfusk o liknande får man ju göra en anmälan om det på andra vägar.
Man måste väl ha rätt att vara ifrån sin lägenhet pga sjukdom, semester mm utan att riskera bli vräkt. Var ska man annars bo när man kommer tillbaka? -
Då får man hoppas man inte vinner 20 miljoner på lotto så man kan bo i spanien 6 månader om året…dom kan ju fan inte va kloka…man får hoppas man aldrig blir gammal o sjuk…stackars människa o behöva utstå ngt sånt här…
-
EON har iallafall sagt att dom har gjort fel och ska nu utbilda personalen. Hoppas bara att vi inte får se att dom gör om saken.
-
Per-Gunnar Andersson December 3rd, 2008 at 12:34
Ett tillägg: Jag talade just med en god vän som bor i en MKB-lägenhet sedan drygt 20 år tillbaka.
Hon råkade för ett par år ut för samma form av spioneri-övervakning. Anledningen var att hon bytte arbetsuppgfter inom äldrevården och började arbeta natt istället för dag.
Någon “spion” i huset anmälde till MKB att min vän inte var hemma om kvällarna och under natten. Hon öpnade inte heller eller svarade på telefon när “spionen” ringde på eller sökte henne. (Hon som rimligtvis på dagtid efterom hon hade ett krävande arbete på natten).
Summa sumarum: Även hon blev misstänkt för att inte “behöva” sin lägenhet. Det blev givetvis inte bättre av att hon var borta på olika veckolånga kurser några gånger på året.
Det var endast med hjälp av en driven advokat som hon lyckades behålla sin hyresrätt. Någon ursäkt från MKB-ledning har hon dock aldrig fått.
“Spionen” bor dock kvar och anser sig ha gjort sin “plikt”. -
Byggblasket December 3rd, 2008 at 12:40
Aha, innebär det då att självutnämnda spioner är MER trovärdiga - än de hyresgäster som respekterar sina grannar (genom att INTE spionera på dem)?
Jag funderade tidigare på just hur “grannsämjan” påverkas av att hyresvärden beivrar spionage grannar emellan. Vad gör MKB för att “pauw rikktit´” främja just grannsämjan och trivseln i sina hus/bostadsområden? Snacka går ju?! Vilken policy har MKB egentligen?
Inte nog med att man inte får vara sjuk ifred, arbeta natt, åka på kurs eller åka utomlands – behöver man en advokat också? Hade inte hela processen varit enklare om MKB från början redogjort för sina bostadsregler – så slipper man detta “tjafs” och rättsprocesser i efterhand… Kanske har varje bostadsområde sin egen regim? Jag känner nämligen många som är helnöjda med MKB! Men spionerier och kränkningar… VET HUT!
På tal om varumärken…
OBS! Hittade två kommentarer i mitt skräppostfilter – de är nu publicerade (Magnus och Nisse) ovan efter tidpunkt de kom in. Sorry!
-
De går i ed på sånt?!! Att de inte skäms när de berättar hur de förföljer den här personen. Jag hoppas MKB sätts dit av någon myndighet för det här.
-
Låt oss anta att det här faktiskt är en riktig åtgärd?
Jag menar att det kan vara något skumt med att personen inte är i lägenheten. Det kan ligga annat bakom än det som står eller ens får nämnas i tidningen!? Det kan vara fråga om bedrägeri!
Så frågan är följande..
VARFÖR skulle MKB jaga en som sköter sig och betalar hyran? Jag tror inte det!
Vänd på perspektivet ett par gånger och OM det är så att det här är frågan om ännu ett av alla dessa bidragsfusk, OM, då är jag tacksam som skattebetalare att det avslöjas. Jag hoppas att OM det är så, att MKB har anledning att kontrollera och har bevis.
Det är bara en hypotes.. -
Storebror December 3rd, 2008 at 16:01
Vad betyder MKB?
Kanske Mycket Konstiga Befattningshavare
eller också har man förväxlat sig med KGB
-
Mattias December 3rd, 2008 at 16:17
Jag tycker någon som bor i malmö kan gå och tejpa igen MKB:s huvudkontors éntre dörr med silvertejp varenda dag och se om det är någon där å jobbar för de verkar ja bara va ute å jäflas med folk, de kanske inte behöver sina jobb längre!!!!
-
Byggblasket December 3rd, 2008 at 16:21
Ha, ha kreativiteten flödar – åtminstone här på Byggblasket.
Silvertejp i all ära, men… Varför inte svetsa igen KGB´s dörr – det hade riktiga byggare gjort!
Med eller utan SVT-examen i Perry Mason – teknik! -
Wunder December 3rd, 2008 at 18:31
Det är en artikel i en tidning. Hur trovärdigt brukar det som står i dylika vara? På en skala?
Jag gissar – men kan ha fel – att det (om det alls har hänt) ligger någonting annat bakom. Inte fasen anstränger sig företag på detta viset.
Sedan vår fastighet ombildats till bostadsrättsförening så har ett antal gamla hyresgäster vräkts. Det har varit brottslingar, missbrukare och folk som inte betalar. En lägenhet visade sig vara ett upplag för stöldgods – ingen bodde där.
Så – om det inte finns någon knäppgök som jobbar på MKB så skulel jag bli mäkta förvånad om de försöker vräka människor bara för att de inte bor så mycket i lägenheten.
Tänk om det tex är så att lägenheten stått 100% tom i 7 år? Bara ett exempel.
-
Per-Gunnar Andersson December 3rd, 2008 at 18:42
Ytterligare ett tillägg: Den där typen av “spioneri” som vissa hyresgäster hos MKB fördriver sin egen tråkiga tillvaro med är ingen direekt nyhet. Redan på 50-talet när vi bodde på Augustenborg fanns det mer eller mindre självutnämnda “trappkontrollanter” som höll noga reda på sina grannar. “Misstänkta” grannar rapporterades till det lokala MKB-kontoret och därifrån gjordes hembesök för att kontrollera sanningshalten. En halt som i de flesta fall var så nära noll man kan komma.
Men “spioneriet” fortsatta möjlitgvis på grund av att MKB var och är ett kommunalt bolag i vilket “spionerna” känner sig som delägare. Ett delägarskap som ger rätt -och kanske fraamförallt- en skyldighet att hålla sina grannar i öronen. -
Byggblasket December 3rd, 2008 at 18:54
Ja, nå´n grund får man hoppas MKB har haft för att leka Perry Mason… men man kan ju undra…
Kanske finns andra “känsliga” uppgifter i ärendet (t ex om hyresgästen) som MKB inte vill att media skall ta del av? Det får man ha i åtanke!Oavsett hur det ligger till med detta undrar jag fortfarande vem som är mest trovärdiga hos MKB – grannen/arna som spionerar, kontrollerar och “skvallrar” eller den hyresgäst som blir “utsatt” för sin “grannkultur”. Har MKB någon policy här?
För övrigt är jag av uppfattningen att det är polis och åklagargmyndighet som skall ta hand om eventuell kriminalitet – eller misstanke om kriminalitet. Förföljelse ÄR trakasserier!
-
Till viss del kan jag tycka att det är lite barockt att pensionärer sitter i för stora lägenheter med särskilda bidrag,som verkar ges av något slags barmhärtighet för att de ska slippa lämna sina bostäder när de blir gamla.Jag vet själv sådana som bor i fyror ensamma som de knappt kan sköta,bara för att de är så envisa att de vägrar flytta till en mindre bostad.Samtidigt ifrågasätter jag “Perry Mason”-metoderna som MKB använder.
Kan de bara få för sig att någon inte bor i sin lägenhet för att de vill ha den till en släkting till VD:n?Kan de gå på bara indicier? -
Befattningshavare (Sonny Modig undantaget eftersom han är reko) i MKB tycks ha lyft från verkligheten och tycker på något vis stå över vad som är moraliskt rätt och fel. De har ju en otrolig makt med att tilldela lägenheter efter godtycke.
Byggblasket! Lite roligt att MKB:s förr förre detta VD heter Allan Karlsson och han var tillika styrelseordförande i det skandalomsusade Wikeborg och Sander Fastighetsutveckling AB.
Han glider runt utan oro för sitt boende men har varit med och grundlagt kulturen MKB som tanten nu drabbas av. Smaka på den! -
Det är en sak jag undrar över i artikeln och det är det här:
“2 MKB-personal har tagit bilder på ett tomt kyl- och toalettskåp i lägenheten. ”
Enligt lag så får inte en hyresvärd gå in i en lägenhet med huvudnyckel om inte lägenhetsinnehavaren godkänt det..
Har MKB frågat kvinnan om de får gå in?
Hur har de annars kunnat fotografera kylen och toaskåpet?
De har då begått hemfridsbrott.. och det är ett brott det också..
Kram Pys
-
Robert Olsson December 4th, 2008 at 13:27
MKB vet inte hut. Hela deras ledning borde sparkas ut på gatan och ersättas av människor. VD´n har stora problem att bemästra sin medfödda grymhet. Han uttrycker sig helt utan samvete och är riktigt fräck! Jag vet då jag själv haft kontakt med honom. Nu har kontakten istället gått via Hyresgästföreningens jurister. Vad hade man gjort utan Hyresgästföreningen?? Man får hoppas att Gud reglerar saken.
-
Byggblasket December 4th, 2008 at 13:47
Ja, just det Hyresgästföreningen och Gud – vad gör dom åt saken??
Vilket ansvar tar de i avhysningarnas era?På tal om hyresgästföreningen fick jag in en fejk-kommentar igår i hyresgästföreningens Barbro Engmans namn – roligt skriven, men tyvärr inte hennes (jag frågade henne för säkerhets skull) så den fick jag ta bort. Att hennes mailadress t ex skulle vara: babsan@sabo.se var ju ganska “sannolikt”, haha. Kommentaren var annars bra – så det var synd att vederbörande skrivit “fel” avsändare! Knappast en kommentar Barbro E skulle ha skrivit själv… kan jag avslöja.
-
Det måste vara helt fel. Har man ett hyreskontrakt och betalar hyran kan inte hyresvärden gör annat än vädja om att man säger upp den.
Storebrorsfasoner! och helt i onödan.
Hel kort och nyktert sammanfattat.
Leave a reply
-







be December 2nd, 2008 at 22:02