byggblasket.se

En bloggifiering av byggbranschen – obekvämt men sant!
RSS icon Email icon Home icon
BETALD ANNONS för Svenska Spikmattan, Cura Comp AB

BILDEN OVAN FÖRESTÄLLER EN ÄKTA FUSKBYGGARE - PÅ EN SVENSK ÄKTA MATTA AV FUSKSPIK!
Hade det inte varit fusk - hade han aldrig klarat det... Klicka på bilden för info om var du kan köpa äkta fuskspik!
Billigt som f-n!!!!
  • Snickaren, som fattat galoppen!

    Posted on March 12th, 2010 ByggBlasket 2 comments

    Berra har uttryckt sin oro för att vissa nyckelpersoner i byggbranschen, som han kallar Anders, Staffan och Donald, kanske inte läser Byggblasket?! Hemska tanke! Byggblasket är dock mer optimistisk. Det som främst oroar Byggblasket är att de faktiskt läser – men inte fattar… och ändå bestämmer sig att agera – utifrån sin egen navelskådning!

    The Good News är i alla fall att en snickare nu bekräftat Byggblaskets farhågor om att det är hantverkarna som begriper vad som krävs – men branschkulturen inte alltid tillåter dem att agera efter sitt sunda förnuft.

    Signaturen Snickarn skriver bl a följande i en kommentar på Fredriks blogg:

    …personligen tycker jag att “byggkulturen” och värderingar och attityd är bland det viktigaste att jobba med.
    Där ligger byggbranschen långt efter övriga branscher och jag tror övriga problem blir ett mer naturligt steg att jobba mot då.

    Det räcker inte att gå den enkla vägen – att annonsera och skriva pressreleaser!
    Att desperat bygga genomskinliga fasader skadar branschens image – snarare än stärker den! Hållbara förändringen måste komma innifrån -från ryggmärgen, dvs branschkulturen och synsätten som denna baseras på! Positiv förändring kan bara byggas på insikt! Självinsikt!

    Byggblasket är glad att åtminstone de personer som byggsekten INTE kan klara sig utan, hantverkarna, förstår att förändringen måste ligga på ett djupare plan. Om också resten av branschen begriper detta eller ej blir då mindre viktigt! De flesta som inte jobbar direkt i kärnverksamheten och har den kompetens som krävs där – är ju relativt enkelt utbytbara! :)

    Öppna fler käftar i branschen! Hantverkskäftar !
    Annars vaknar branschen på fel sida… i nästa konjunktur – också!

  • Använd ryggmärgen!

    Posted on March 11th, 2010 ByggBlasket 10 comments

    Kanske tänker vi för mycket i byggbranschen?
    Vi tänker så det knakar i stommaterialen. Vi tänker så att taken faller in som på korthus. Vi tänker så mycket att vi glömmer bort vad vi håller på med – och varför vi gör det! Stäng av hjärnan då och då och använd andra sinnen – så blir saker och ting kanske bättre?! Hjärnan är bara ett redskap, ett verktyg – som ibland/ofta hakar upp sig. (inte minst på Byggblasket…)

    Den enklaste kommunikationen kommer från hjärtat!
    Inget respektlöst kundkrypande… Den mest funktionella kundkommunikationen är enkel, rak, ärlig och möjligen övertydlig – men inte inställsam, undvikande och ohållbar… Inte genomtänkt och strategiskt heller! Bara rakt och äkta!

    Kommunikation är som bekant att lyssna
    Säger inte kunden själv nå´t så gäller det att lyssna på sig själv men inte på hjärnan utan på sitt inre – på sin “inre kund”. Den inre kunden sitter i ryggmärgen och kallas populärt: Sunt Förnuft!

    Det sunda förnuftet sitter i ryggmärgen – på de som har en ryggrad!
    Det sunda förnuftet kan i sin tur härledas till tidigare erfarenheter. Dessa erfarenheter kan hjälpa dig att ställa rätt frågor till kunden så att du sen får rätt svar att lyssna på. För att erhålla rätt input från kunden gäller det att ha ställt rätt frågor från början! De rätta frågorna hittar du också i ryggmärgen! Väl inkapslade – av försvarsreflexen som också finns där…

    Vissa saker borde väl vara självklarheter!?
    Fredrik skrev om kundbemötande häromdagen: “Kunderna måste bemötas bättre“. Det kan väl få motsätta sig (få kunder i alla fall :) ). Jag tänker inte heller motsätta mig – man kan alltid bli bättre (även vi som är fulländade…).

    Är det inte just kundbemötande allting handlar om?
    Visserligen vill vi ju att staten skall subventionera oss – men vem är det då som subventionerar staten? Jo, det är kunden det också! Till syvene och sist är det kunden som betalar hela kalaset. Det är kunden vi är beroende av för att få vår lön, våra vinster och bonusar och för att kunna betala våra underleverantörer – samt skatter! Hela byggbranschen existens kretsar kring det vi kanske negligerar mest, dvs kundbemötandet!

    Hur kan vi INTE förstå vad ett kundvärde är? Eller ens vad en kund är…
    Vi är väl alla kunder då och då?! Kundvärdet handlar om vad kunden tycker det köpa är värt – inte hur mycket vi lagt ner på produktionen! Inte heller vad vi som tillverkare tycker att kunden borde tycka om värdet på det levererade…

    Att förstå kundvärdet samt att förmå att leverera detta(!) – det är kundbemötande!
    Och sitter inte detta kundbemötande i ryggmärgen på var och en – ja då kan vi lika gärna lämna över HELA stafettpinnen till fuskbyggare och annat löst “yrkesfolk”!

  • Vad lärde vi oss igår?

    Posted on March 11th, 2010 ByggBlasket 1 comment

    Eftersom alla som ännu inte “åkt dit” och avslöjats för fusk eller slarv ÄR seriösa(!) – har majoriteten av alla byggare svårt att identifiera sig med fuskbyggarna i TV. Medan majoriteten av kunder tycks lätt identifiera sig med huvudpersonerna i programmet, dvs med kunderna. HUR det hänger ihop är ett mysterium. Marlene tar i alla fall upp vad kunderna kan lära sig av fuskprogrammen. Byggblasket tar upp vad vi, de ständiga motparterna, hade kunnat lära oss – om vi hade haft lust att lära oss nå´t…

    Vi som inser att vi inte är fulländande… Vi som inser att vi har potential!
    Vi som har turen att hålla näsan över vattenytan kan dock dra lärdom av TV-programmet Fuskbyggarna – och utvecklas! Men bara vi som har förmåga att motstå försvarsinstinkten och istället lyssna!

    Några hållpunkter från gårdagens TV-fusk:

    • Kunderna hamnar i kläm när ansvaret för dåliga UE skall redas ut
      Familjen som programmet handlade om igår blev lidande när UE inte gjort sitt jobb rätt. Byggaren Inge (inte INGEN!) hade ansvar gentemot kunden och UE gentemot Inge. Kunden blir lidande om dessa två inte snabbt och smidigt löser sina inbördes problem! Detta är ingen ursäkt för huvudentreprenören – men väl en förklaring; praktiskt, juridiskt och ekonomiskt. Och ett vanligt scenario, enligt Byggblaskets uppfattning… Ett fenomen som kanske är ännu tydligare i samband med större entreprenader i händerna på större byggföretag med flertalet underleverantörsavtal och en stor flora av subansvar i projektet!

    Synd att Timmel&co inte belyste detta: Kunden blir lidande av långdragna tvister mellan parterna i projektet. Kunden ser inte detta – utan bara den egna avtalspartens ansvar. Med rätta! Byggblasket tycker att huvudentreprenören skall ta hela det moraliska ansvaret gentemot sin kund och aldrig tillåta att kunden hamnar i kläm pga av att man själv gjort ett mindre lämpligt val av UE.

    • Kunderna mår dåligt av konsekvenserna – inte av orsakerna!
      Kunderna mår dåligt – oavsett orsaken till att byggarna inte klarat ut situationen och oavsett VEM byggaren är, vilka intentioner denna hade från början och hur seriös denne själv anser sig vara!

     

    • Kvalitetsutvecklingen i branschen – en ond och neråtgående spiral?
      En hantverkare i programmet som jobbade med fuktskador så att nya badrum, ca 0-5 år gamla, är överrepresenterade när det gäller fuktskador. Är kvalitén i utförande generellt sämre idag än tidigare?

     

    • EN person tog ansvar – för ovanlighetens skull…?
      Besiktningsmannen tog ansvar genom att vägra slutbesiktning och att underkunna entreprenaden! Han borde få nobelpriset!

     

    • Byggbranschen har en ledande expert!
      I TV-programmet görs gällande av landets ledande expert är Jan Söderström på Villaägarnas Riksförbund. Det borde vi fira – att vi har en expert! Fast å andra sidan… allt är relativt. Hur stor är egentligen den bedriften att utses som en ledande expert – i byggbranschen….? Vad är en sådan utmärkelsen värd?

     

    • Sist men inte minst: Varför är vi så j-la trevliga i början? Och hur seriöst är det?
      Vad är baktanken?! Med att vara trevlig ibland? Varför inte vara lika otrevliga genom hela processen… så blir ingen lurad! I gårdagen avsnitt sa kunden nämligen en sak som Byggblasket hört så många gånger tidigare från kunder även till större byggföretag(!):

    ”Dom var ju så trevliga i början!”

    Fusk eller inte!  Vi framstår ju som psykopater!
    Suck…

  • Avskaffa ROTen till det onda!

    Posted on March 9th, 2010 ByggBlasket 2 comments

    En del f d människor, dvs föräldrar, kopplar av efter en stressig dag på jobbet genom att sätta sig på en sunkig läktare tillsammans med andra föräldrar och småprata. En av dessa s k yrkesmän är Byggblaskets revisor som borde prioriterat Blaskets räkenskaper istället!

    Från läktaren smörjer Byggblaskets revisor och andra Bingolottoförsäljare sina egon genom att titta ner på sina svettiga barn – som efter en stressig dag i skolan – gör sitt bästa…
    …för att vara föräldrafanskapet till lags!

    Idrott ÄR mänsklighetens fördärv!
    Ja, det är verkligheten idag: utbrända högpresterande små barn ägnar fritiden åt att på ett strukturerat sätt jaga en puck, en fotboll en nå´t annat sfäriskt fanstyg. Inte ens lördag och söndag får dessa lydiga samhällsmedborgare mysa hemma i pyjamas, äta frukost i lugn och ro med föräldrar och syskon…
    – Nä, upp i ottan – det är ju match kl 7.30 i Hörby! Samt 11.45 i Västerås – för storebror…

    Familjeliv, nej – TEAM-work, ja!
    Hade det inte varit för att hundjäveln suttit fast på Arlanda (efter att ha vunnnit första pris i en skönhetstävling i Kazakstan – och kvalat vidare till Sydney till våren!) – Ja, då hade en i familjen kanske kunnat tagit sig an matchen i Västerås! Om nu hundjäveln hittar i Västerås….

    Men After Work med fesljummet kaffe i dragig idrottshall, hur kul är det?
    Alltmedan barnen, snart fullfjädrade typ A-människor, kämpar för att få föräldrarnas gunst – och i bästa fall belöning i form av en glass? – sitter föräldrafanskapet och frysmyser på läktaren och samtalar om ditt och datt… t ex om ROT-avdraget.
    Läktar-citat från Dipart-bloggen:

    Själv satt jag bredvid en kompis som är snickare med enskild firma och som har en grabb som spelar med min son.

    -Pappa kan jag få pengar att handla i kiosken för? Det var min kompis grabb som frågade sin pappa.

    -Nej jag har inga pengar sa snickaren till sin son som tog beskedet rakt av och sprang iväg.

    Då sa snickaren lite modstulet rakt ut. -Det är det här rotavdragets fel, alla kontanter åker ju rakt in på kontot.

    Föräldrasadismen har ju inga gränser – avskaffa ROT-avdraget NU! Cash is king!
    Och vem vill sitta på en dragig läktare med ett fett bankkonto?


    PS. Att delta i barnens fritidaktiviteter – det är viktigt och sån´t stöttar Byggblasket! När följde ni t ex med era barn till Christiania senast? :)

  • Dåligt rykte klarar vi själva av att skaffa, tack så mycket!

    Posted on March 7th, 2010 ByggBlasket 6 comments

    Uppdaterad: Sync har fångat några överlevnadsbyggare på bild; Lita På – byggarna. Byggare som – seriösa eller inte(?), yrkesmän eller ej – åtminstone tagit tillfället i akt att profilera sig.

    Den enes död, den andres bröd.”
    Jag tänkte på det innan: varför sitter branschföreträdare och “lipar på” istället för att se möjligheterna – behovet av seriösa yrkesmän är ju skriande. Vad gör då dessa självutnämnda seriösa yrkesmän? Jo, dom sitter i TV-soffan och beklagar sig.

    Byggbranschen måste vara den enda bransch där ordspråket “den enes död, den andres bröd” inte gäller. Här lägger vi oss alla ner och dör – för att några få fuskar med skatten!

    Ett mer passande ordspråk vore kanske: Den enes bröd – alla andras död!


    Ursprungligt inlägg:
    Förra veckan stressade efterdyningar av Fuskbyggarna nästan ihjäl Byggblasket. Det är tufft att vara ett oskyldig offer för andra! Byggblasket känner sig mer frustrerad än någonsin över en del feltänk som görs i byggbranschen… särskilt när det görs högt och offentligt så att det “skadar vårt rykte”….

    Jens Hoffman på Dipart kände sig så frustrerad efter Kvällsöppet förra veckan att han låg sömnlös eftersom han inte hade fått föra fram sitt budskap som han hade velat. Frustrationen över att utgöra gisslan i ett underhållningsprogram i TV – kan Byggblasket förstå! Som tur är fick Jens upprättelse och förde dagen efter fram sig själv, sitt budskap och sina värderingar i Byggvärlden HÄR.

    Jens Hoffman är uppenbarligen inte likgiltig! Han är engagerad!
    Dessutom är han seriös! Jens har nämligen en blogg – det är seriöst! Sen skrev Jens en engagerad kommentar på Blasket häromdagen – vilket är nå´t av det mest seriösa någon någonsin öht kan företa sig. :)

    Det är därför med stor besvikelse som Byggblasket läser ingressen i BV-artikel som inleds bl a med citatet:

    De är inte byggföretagare. Det är kriminella som förstör för alla seriösa, säger Jens Hofmann

    Många andra personer i byggsekten har hörts grymta samma sak. I gårdagens SDS-nätupplaga undrar skribenten om det verkligen är så att en mindre grupp ger ALLA dåligt rykte?! Byggblasket hoppas verkligen att frågan var tänkt som journalistisk ironi?! Byggblasket själv ryter nämligen till och säger…

    Hallååååå….!!!!
    Hur kan hela byggbranschens varumärke hänga på dessa aktörer – som många av oss dessutom påstår vara få – till antalet? Hur kan vi ena stunden säga att dessa klåpare som syns i TV-rutan inte är yrkesmän – inte är riktiga byggare – och i nästa andetag påstå att det är dessa fåtal icke-yrkesmän som förstör VÅRT varumärke???

    Tror vi på detta själva? Att hela den ”seriösa” byggbranschen skulle vara offer för ett fåtal oseriösa yrkesmän, som inte ens ÄR yrkesmän? Das Hoffe ich nicht! ;)

    Alla kan ju ha otur när man tänker – nå´n gång då och då – det är mänskligt! Men när en hel j-la branschkultur baseras på oturliga tankebanor… Hur seriöst blir det då???

    Man kan bara ändra på sig själv – inte på andra! Det kanske är på tiden att anamma detta!
    Precis som Erik skriver har byggbranschen imageproblem. Image, rykte, varumärke – same, same…
    Viktigt att begripa: att var och en skapar sitt eget varumärke! Seriösa såväl som oseriösa! Byggblaskets är av meningen att de s k ”icke yrkesmän” som syftas på i första hand förstör sina egna varumärken – och ingen annans! Hur skulle dom hinna med det?

    Byggblasket undrar vidare:

    • Vad gör vi själva för att INTE förstöra vårt varumärke?
    • Hur stora är våra egna ansträngningar för att skapa kundvärden och ett varumärke värt namnet?
    • Hur stor andel av oss s k seriösa byggarna har öht förstått vad ett kundvärde ÄR?
    • Och hur stor andel av dessa har dessutom förstått hur ett kundvärde KÄNNS? Hur det känns för kunden, alltså!!!

    Dåligt rykte? Nema Problema!
    Som jag skrev i min kommentar till artikeln i Byggvärlden:

    Läs tidningarna!

    Hade alla de större och kända byggföretagen och småhusföretagen skött sina jobb ordentligt – så hade allmänheten aldrig blandat ihop oss med dessa ekonomiska brottslingar!!!!

    V.S.B.

  • Jämlikhet eller jämmerlighet? Välj själva!

    Posted on March 5th, 2010 ByggBlasket 1 comment

    Nu över från byggfusk till andra kompetensområden – kön och kommunikation:

    Ur Byggblaskets Fotogalleri

    Ur Byggblaskets Fotogalleri

    Denna lapp tejpad på en gul postlåda tilldrog sig Byggblaskets uppmärksamhet främst för att den var lite rolig, naiv och underhållande – men lappen är (tyvärr) också ett exempel på en kvinnas (inte alla kvinnors!) dolda budskap till mänskligheten….

    Om den stressade mamman verkligen blev bönhörd förtäljer inte historien – men förhoppningsvis har den värsta stressen runnit av henne efter att ha förhandlat med ICA´s personal om förvaltningen av ett frimärke, skrivit en lapp till brevbäraren och fixat tejp för att fästa lappen på den gula postlådan. Ett rejält efterarbete – inget hafsverk! Lappen sitter ”som klistrad” och ingen förbipasserande brevbärare tycks hittills ha velat riskera sina långa välmanikyrerade naglar på att försöka avlägsna den stressade mammans lapp.

    Byggblasket som uppskattar folk med förtroende för mänskligheten rusade hem efter kameran för att föreviga lappen på brevlådan. Härligt att se att det finns folk som tror gott om sina medmänniskor och som öppet visar tillit till omvärlden! Men Byggblasket är också misstänksam av sig…
    I vilket syfte använder man sig av signaturen: “Stressad mamma“? Kvinnlig manipulation – eller bara ett “ursäkta jag är kvinna”… Eller så hette hon verkligen Stressad Mamma!?


    “Stressad mamma”… Vem som helst kan väl för f-n glömma frankera ett brev!
    Varför inte hålla huvudet högt när man ber en medmänniska eller en brevbärare om hjälp? Om inte av självrespekt så åtminstone av respekt gentemot den man ber om hjälp!

    På vilka grunder skulle t ex en stressad mamma helst vilja utses till stressad styrelseledamot i någon jämställd bolagsstyrelse:

    • Vill den stressade mamman bli invald i bolagsstyrelsen för sina styrkor, sin lämplighet och sin värdighet eller
    • Räcker det för den stressade mamman att bli inkvoterad på grundval av sin hjälplöshet och för att en brevbärare tycker synd om henne?

    Jämmerlighet eller jämlikhet?


    Så här kunde i alla fall brevbärarens svar kanske ha sett ut:
    “Bästa stressade mamma,
    Nema problema! Jag har i vanlig ordning tömt brevlådans hela innehåll i en stor postsäck – och nu med mina stelfrusna fingrar letat igenom alla breven efter just ditt ofrankerade brev till Distansapoteket i Hässleholm. Jag har också varit inne på ICA Maxi för att lokalisera vilken anställd där som har haft hand om just ditt frimärke och därefter klistrat detta frimärke på ditt ofrankerade brev – och åter lagt det på lådan… Varsågod!
    MVH Stressad brevbärare”


    På tal om instruktioner på brevlådor… så tipsade Situation Norrland (som förresten också har studerat jämställdhetsaspekter) för ett tag sedan om denna lite mer pedagogiska lapp – med en beundransvärt “rak” kommunikation: HÄR
    Kan det vara någon som jobbar på IKEA som upprättat denna otvetydiga anvisning?


  • Definitionen på byggfusk – kort och gott:

    Posted on March 4th, 2010 ByggBlasket 11 comments

    “Byggfusk är när enorma pengar försvinner i svarta hål i byggprocessen, och kommer att kosta hyresgäster eller köpare onödiga pengar i många år framåt.”

    Av Calle Fridén

    Calle ger oss definition på det sammantagna fusket i byggbranschen – relaterat till “resultatet” av detta “fusk”,  dvs kostnadsineffektiviteten!
    Calle är också i byggbranschen – hans perspketiv och erfarenhet borde vara trovärdigt även för andra i branschen! Byggblasket tackar för en bra och välformulerad sammanfattningen av vad byggfusk faktiskt ÄR (eller leder till!) och vad det utmynnar i:  svarta hål ! V.S.B.

    Det finns inga förenklingar, inga genvägar – annat än att inse att vi alla är involverade i det som benämns byggfusk! Byggblasket har många gånger ifrågasatt olika byggaktörers och medarbetares ansvarskännande inför egna beslut och ageranden i byggprocessen.

    Hur många fuskar inte med att ta ansvar – genom att helt sonika strunta i att säga ifrån när något uppenbarligen håller på att gå käpprätt åt…ni vet? Eller när någon helt sonika struntar i att lyssna på den som försöker ta ett ansvar genom att säga ifrån. Att inte lyssna är, enligt Byggblaskets fuskskala, ännu värre – än att inte säga ifrån!

    Likgiltighet är en dödssynd, enligt Sissela Kyle! Byggfusk ÄR likgiltighet, enligt Byggblasket:

    • Sambandet mellan byggfusk och medvetslöshet analyseras HÄR.
    • Sambandet mellan fusk och inkompetens HÄR
    • Byggkostnaderna och ineffektiviteten har varit på tapeten bl a HÄR.

    Spotta och skölj!


    En sak är i alla fall säker: Ingen är oskyldig!!!
    Den mesta omfattande inkompetensen utspelar sig många gånger långt innan bygget
    hamnar ute på byggarbetsplatsen och i händerna på hantverkare!!! Så det så!


    Glöm inte läsa kommentarerna om TV-programmet Fuskbyggarna och bl a vad Byggblasket tyckte om byggpanelens “framgångar” i Kvällsöppet: HÄR. Så här tycker den mer diplomatiske :) Fredrik om byggarnas prestationer igår HÄR – en del ris men mest ros och framförallt skriver Fredrik att branschföreträdarna inte lyckats lösa frågan om branschens anseende. Byggblasket håller med och undrar hur pass mycket bättre anseendet blir genom att föra fram personer som har försvarsreflexen i ryggmärgen och som saknar självinsikt – det är alla andra som gör fel, alla andra är oseriösa… Men hallå… folk har väl egna hjärnor och ser igenom snacket och det patetiska i ett sådant distanslöst förhållningssätt!

    Ja, byggbranschens anseende har nog inte blivit bättre sen igår! Och sen så håller jag med Fredrik även om följande: Kunderna måste bemötas bättre för att kunna införskaffa bättre “anseende” – kundbemötandet är också en kompetensfråga! Med kundbemötande fuskas det således också en del – alltifrån ibland – till ofta…


  • Fusk eller inkompetens?

    Posted on March 4th, 2010 ByggBlasket No comments

    Inkompetens är en av våra mest utbredda ursäkter för att inte ta ansvar för våra handlingar – och det är då förståss alla andra som är inkompetenta…
    Sync gav igår Byggblasket ännu en av sina tankeställare – när han skrev att vi inte skall blanda ihop fusk med inkompetens. Som vanligt har han rätt och det är viktigt att reda ut och ifrågasätta begreppen. Så vi förstår vad vi talar/skriver om…

    Många tycks rörande överens om att fuska inte är samma sak som att vara inkompetent  – eftersom fuska det gör man ju med berått mod! Alltså två vitt skilda begrepp! Det ena GÖR man – det andra ÄR man!

    Inkompetent det bara bli man… om man inte redan är det alltså! Om man har otur!
    Låt oss säga att de flesta byggproblem beror på inkompetens – och otur! Låt oss också säga att Byggblasket åter igen är rörande överens…!

    Vad är då kompetens? Vad är INTE kompetens?

    • Är det kompetent att med berått mod ta fram vilseledande marknadsföringsmaterial?
    • Är det kompetent att med berått mod låta hungriga bonusavlönade säljare presentera och sälja projektet?
    • Är det kompetent att med berått mod lämna en offert baserad på var man tror att konkurrenterna i en upphandling kommer att lägga sina priser – istället för att lägga priset på en den nivå man tror det kommer att kosta för att göra ett bra jobb att vara stolt över?
    • Är det kompetent att som beställare med berått mod anta lägsta budet – trots att man vet att både offerten är orealistisk och att den offererande parten aldrig tidigare lyckats genomföra ett godtagbart resultat – förutom att gå i konkurs…?
    • Är det kompetent att med berått mod för beställares räkning ta på sig ett uppdrag med orealistiska förutsättningar?
    • Är det kompetent att med berått mod för beställare – med tidigare påvisad tvivelaktighet gällande t ex betalningsförmåga – ta på sig ett uppdrag med orealistiska förutsättningar?
    • Är det kompetent att med berått mod ta på sig uppdraget att t ex handikappsanpassa ett badrum – utan att inneha kompetensen för detta eller ens förstå vad som krävs?
    • Är det kompetent att efter bästa förmåga och med berått mod föröska fullfölja ett uppdrag – UTAN att sätta ner foten och säga ifrån i tid – när förutsättningarna förändrats åt det mer orealistiska hållet ?
    • Är det kompetent att med berått mod bygga efter ofullständiga eller uppenbart felaktiga bygghandlingar – framtagna av projektörer som i all ”välmening” inte heller vågat sätta ner foten?
    • Är det kompetent att som arbetsledare med berått mod beordra att fortsätta arbetet – även om t ex en stålmontör ifrågasätter måttet på en bärande balk?
    • Är det kompetent att som hantverkare med berått mod bara lyda order – inte tänka, inte säga ifrån?
    • Är det kompetent att som besiktningsman med berått mod genomföra slutbesiktning trots att det är uppenbart att bygget inte är färdigt?

    Nej, vi byggfuskar inte – vi är bara medvetslösa och inkontinenta!

    Hur skall detta sluta? Det är helt klart mer kompetent att medvetet fuska – än att inte fuska!


    “Den dolda inkompetensen” !!!???
    På tal om inkompetens så har Byggblasket inte brytt sig om att skriva om de många takrasen i vinter. Det har funnits gott om andra personer med större kompetens som tagit sig an ämnet. Det var således en medveten handling att avstå att fördjupa mig i saker jag inte fattar… åtminstone finns det i denna bransch så många fler som har ”nördat in sig” på just bärande konstruktioner – och/eller byggregler.

    En sak fastnade dock på Byggblaskets teflon häromveckan:
    En kille från Sveriges Forsknings blabla talade på nyheterna just med anledning av de många takrasen och han nämnde då bl a felaktiga beräkningar, dålig egenkontroll och att kontrollerna inte fungerade sedan byggnadsinspektören försvann från kartan. Det som tog hårdast på Blasket var att han också talade om nå´t så skrämmande som “den dolda inkompetensen” i byggbranschen. Shit! Hela min världsbild rasade samman! (en kort stund)

    Byggblasket som trodde det var kompetensen som var dold…
    Är även inkompetensen dold??? Eller vad menade han egentligen? Kan han ha syftat på sådant som ligger i kulturen, på kommunikationen, “ledarskapet”, “empatin”, ansvarskännandet, dvs våra “systemfel” och sån´t som är svårare att ”ta på”? Än en feldimensionerad balk eller en enstegstätad fasad…

    Personligen tror jag att mannen på nyheterna främst syftade på den inkompetens som tidigare uppvägdes av byggnadsnämndens ansvar för kvaliten!

    Den dolda inkompetensen i byggbranschen måste alltså vara den kompetens som byggnadsinspektören tog med sig i graven – dvs ANSVARET FÖR KVALITEN! V.S.B.


    PS. Varför sitter branschföreträdare i knäet på politiker (eller vice versa?) för att diskutera problemen i byggbranschen? Vad hjälper det ute i byggprojekten? Och hur kompetent är det? Att försök fuska sig fram via politiken och statliga subventioner? Nä, jag instämmer med Fredrik på Byggvärlden:
    Ta tag i problemen istället! Fix it! Ta ansvar! Someone has to do the dirty job!

  • Rut, Rot och lite fusk!

    Posted on March 3rd, 2010 ByggBlasket 12 comments

    På tal om pris kontra kostnad – lästips:

    Calle diskuterar RUT och ROT på sin blogg. Same, same… eller? Vem går plus, vem går minus och/eller vem går plus-minus-noll? Så här i valtider… Mer Rot&Rut: SDS. Eller Östros&Rut: SVD

    Om en stund börjar TV4´s program Fuskbyggarna….
    Sync som är effektiv har nog redan hunnit handla in öl och chips till TV-soffan. Blasket ligger som vanligt steget efter tidsmässigt… Vi hörs säkert på bloggen imorgon – föär att diskutera kompetens och annat fusk ;)

    TV4 har också gjort en vetenskaplig enkät-undersökning där ställningen kl 17.10 idag var följande:

    • 51% av de som svarade på enkät hade inte blivit utsatta för byggfusk. Varför inte?
    • 16% visste inte (det var kanske hantverkarna själva som svarat så?)
    Skärmklipp TV4
    Skärmklipp TV4 – Klicka på bilden för att se aktuella resultat
  • Just nu: Arbetsgivare har lockout-at två gubbar…

    Posted on March 3rd, 2010 ByggBlasket No comments

    … som till synes oberörda driver omkring i en ankdamm:

    Ur Byggblaskets Fotogalleri

    Ur Byggblaskets Fotogalleri

    Isfacket är förståss rosenrasande och kräver bättre arbetsklimat!
    I övrigt flyter den mediala avtalsförhandlingen på under mer civiliserade och mogna former än förra året – mer modernt? Eller bara lika listigt? Det ser i alla fall bättre ut. Mer vuxet liksom… Och en paj är ju ingen paj…

    Strategiskt välformulerat pressmeddelande från Sveriges Byggindustrier(BI) – HÄR. Byggblasket läser som vanligt bara mellan raderna – och upptäcker byggarbetsgivarnas hotfulla budskap:

    Håll lönerna nere! Annars byter vi ut er mot utländsk arbetskraft!
    Jonas P rullade ut den spikmattan och BI gick på den – eller ännu troligare: tvärtom… ;) . Hursomhelst, så kan vi nog inte bortse ifrån den krassa verkligheten – inte ens vi byggare i vår skyddade ankdamm. Vi är med i EU! Så funkar EU! Eller funkar inte? För vi som bor i Sverige har ju våra levnadsomkostnader – utan traktameneten när vi jobbar hemmavid – hur skall vi då klara oss på en polacklön? Utan att bosätta både oss själva och familjen i tillfälliga baracker? Eller låta våra respektive gå på gatan… Det är ju förståss en konstruktiv lösning. Dock med risk för prisdumpning i den branschen!

    Gilla EU-läget eller flytta till ett rikt land med högre löner och konkurrera ut arbetskraften där!
    Befolkningen i landet med de högsta lönerna förlorar – för de har ju ingen stanns att ta vägen när människor från alla fattigare länder tar deras jobb – för en krona mindre i timmen. Fattiga människor i rika länder är det mest synd om!

    Höj lönerna och bli utkonkurrerad av arbetare från låglöneländer eller sänk lönerna och flytta in i grannens garage! Moment 22? Men det är faktiskt inte BI´s fel att jordklotet internationaliserats – det gäller att gilla läget och hitta en acceptabel lösning!

    En acceptabel lösning hade kanske varit att först skapa förutsättningar för att kunna höja lönerna? Att förbättra lösamheten i branschen (samtidigt som priserna förväntas går ner..) – dvs att göra ett ännu bättre jobb! Ta större ansvar för sina arbetsuppgifter! Vilket gäller ALLA i byggbranschen! Arbetsgivarens egen arbetsuppgift är väl då att skapa förutsättningar för detta?!

    Lycka till Byggnads och BI med “familjer”! Må bäste man vinna… haha

    Men face it Byggnads – Varför skall en hantverkare tjäna mer än en hemmafixare?


    Det blir inte lätt…
    För precis som Byggblasket anser har nu en examensarbetare vid KTH fastslagit att “Bara de anställda kan ändra stel byggbransch“. Ja, han har en del poänger -såsom “Rätt mental inställning kan förändra en hel bransch” – även om mycket i artikeln tycks vara det vanliga tjafset om erfarenhetsåterföring, kunskpaåterföring etc. Känns lite som favorit i repris. Men så blir det väl när de branschfolk som “hjälper” examensarbetaren genom att plantera in sina egna odistanserade idéer i rapporten.


    Lycka till Andreas på KTH!
    Byggblasket skulle gärna vilja utveckla det där med “mental inställning” på djupet…
    Den grundlägger kulturen och där hittar vi både problemen och potentialen!